«Ερωφίλοι» Πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής

ΕΠΙΘΥΜΩ, ΜΑΘΑΙΝΩ, ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ

Ένας από τους στόχους του προγράμματος ήταν να επικοινωνήσουν οι μαθητές μέσα στην ομάδα συναισθήματα, φόβους, ανησυχίες πάνω σε θέματα σεξουαλικής συμπεριφοράς αλλά και να αρθούν προκαταλήψεις , ρατσιστικές συμπεριφορές με την ταυτόχρονη καλλιέργεια της αποδοχής και της επικοινωνίας.

Πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής ΕΡΩΦΙΛΟΙ: Επιθυμώ, Μαθαίνω, Νοιάζομαι

ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ «ΝΗΡΕΑΣ» ΚΑΙ ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΙΛΚΙΣ. ΤΑΞΗ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - Σχολικό έτος 2013-2014 ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: ΤΡΟΠΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΟΖΑ ΓΕΩΡΓΙΑ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ Στόχοι που υπηρετήθηκαν: 1. Απόκτηση τεκμηριωμένης γνώσης, δηλαδή επιστημονική προσέγγιση των θεμάτων της σεξουαλικότητας πέρα από μύθους, προκαταλήψεις , προσωπικές εμπειρίες, κλπ, διασαφήνιση των προσωπικών σεξουαλικών αξιών καθώς και διαμόρφωση προσωπικής τεκμηριωμένης συνειδητής στάσης στις συγκρουόμενες απόψεις (θρησκεία, οικογένεια, φίλοι, ΜΜΕ, κλπ) για θέματα σεξουαλικότητας όπως γάμος, αυνανισμός, μονογαμία, ομοφυλοφιλία, κλπ. 2. Να επικοινωνήσουν οι μαθητές μέσα στην ομάδα συναισθήματα, φόβους, ανησυχίες πάνω σε θέματα σεξουαλικής συμπεριφοράς 3. Να δοθούν ερεθίσματα για στερεοτυπικές συμπεριφορές ώστε οι μαθητές να παρακολουθήσουν τους εαυτούς τους σε σχέση με αυτά 4. Να έρθουν σε επαφή με έννοιες όπως ατομικότητα, αγάπη προς τον εαυτό , αυτοεκτίμηση 5. Να αρθούν προκαταλήψεις , ρατσιστικές συμπεριφορές και να καλλιεργηθούν η αποδοχή και η επικοινωνία 6. Να πληροφορηθούν για μεθόδους αντισύλληψης και πρόληψης αφροδισίων νοσημάτων 7. Να συνεργαστούν, να μάθουν βιωματικά και να περάσουν όμορφα μέσα από ομαδικές δραστηριότητες. Μεθοδολογία: Εφαρμόστηκε η ομαδοσυνεργατική μέθοδος, εργασία σε ομάδες και ενεργητική ακρόαση. Η παροχή επιστημονικής στήριξης από το κέντρο πρόληψης Νηρέας βοήθησε στο να υπάρχει στερεή μεθοδολογική βάση. Εποπτικό υλικό: Χρησιμοποιήθηκαν τα εποπτικά υλικά που παρέχει μια μαθητική τάξη( πίνακας, μαρκαδόροι, βιντεοπροβολές, Η/Υ) καθώς και περιοδικά, φωτογραφικό υλικό που έφεραν οι ίδιοι οι μαθητές. Πορεία του προγράμματος: Πρώτη συνάντηση: Γνωριμία της ομάδας , σύνταξη συμβολαίου λειτουργίας της ομάδας Δεύτερη συνάντηση: προσδοκίες, φόβοι Τρίτη συνάντηση: καθορισμός των ορίων γλωσσικής ελευθερίας όταν μιλάμε για τη σεξουαλική συμπεριφορά Τέταρτη συνάντηση: προκαταλήψεις και στερεότυπα Πέμπτη συνάντηση: Εαυτός, φύλο και ρόλοι στη σεξουαλική συμπεριφορά μέσα από παιχνίδι ρόλων Έκτη συνάντηση: επικοινωνία και τα εμπόδια που την καταστρατηγούν Έβδομη συνάντηση: αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων Όγδοη συνάντηση: Αυτοεκτίμηση Ένατη συνάντηση: Αποφάσεις και επιλογές Δέκατη συνάντηση: Σεξουαλικός προσανατολισμός Ενδέκατη συνάντηση: Κλείσιμο-αξιολόγηση Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 15 μαθητές της Γ? Γυμνασίου και τρείς καθηγητές: εμψυχωτές : Τρόπιος Γεώργιος, Μπόζα Γεωργία Τεχνική και ηλεκτρονική υποστήριξη: Φιλιππίδης Ευθύμιος Γενική αποτίμηση: Οι μαθητές υποδέχτηκαν από την αρχή το πρόγραμμα με ενθουσιασμό. Συμμετείχαν ενεργά στις ομάδες και σταδιακά άρχισαν να δένονται και να ενεργοποιούνται ομαδικά. Παρά τη δυσκολία που είχε το θέμα, τα παιδιά προοδευτικά ένιωσαν άνετα και κατέθεταν σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος προβληματισμούς, προσδοκίες και ερωτήματα . Εκφράστηκαν μέσα από ομαδοσυνεργατικά παιχνίδια, εικαστικές δράσεις και παιχνίδια ρόλων. Στο κλείσιμο των δραστηριοτήτων αλλά και στο κλείσιμο του προγράμματος κατέθεσαν συναισθήματα όπως: χαρά, εμπιστοσύνη, ασφάλεια, αυτοπεποίθηση, ελευθερία. Οι εμψυχωτές καθηγητές δουλέψαμε με τα παιδιά απρόσκοπτα χωρίς να παρουσιαστεί εμπόδιο στις μεταξύ μας σχέσεις και τη συνεργασία μας. Με οδηγούς την αγάπη για το πρόγραμμα , τη φαντασία και τη θετική ενέργεια κατορθώσαμε να βγούμε από τον παραδοσιακό καθηγητικό ρόλο και να εμψυχώσουμε αλλά και να στηρίξουμε ψυχικά και ηθικά τους μαθητές μας. Οι μαθητές εμφανίζονται στα βίντεο με την σύμφωνη γνώμη των κηδεμόνων τους η οποία κατατέθηκε στο σχολείο με υπεύθυνη δήλωση.